הנגשת כנסים לבעלי מוגבלויות – כל מה שצריך לדעת

מיקומך כאן
הנגשת כנס
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

החוק במדינת ישראל מורה כי כנסים צריכים להיות נגישים לאנשים עם מוגבלות. מה זה אומר הנגשת כנסים? מה התחומים אשר צריכים להיות מונגשים, וכיצד עושים זאת? כל המידע בעמוד שלפניכם.

על מנת שאירוע ייחשב כעומד בתקן מבחינת נגישות, כל הסעיפים הבאים צריכים להתקיים:

דרכי גישה – דרך גישה נוחה, ללא מכשולים, עם תאורה טובה ללקויי ראייה, ושתהיה סלולה או מרוצפת.

חניית נכים – לספק חניות נכים במיקום הקרוב ביותר לכניסה, ושתהיינה מספיק חניות.

כניסה לכנס – כניסה נגישה בקומת הקרקע, ללא מדרגות, פתח רחב ברוחב 80 ס"מ לפחות. כדאי להגדיר מראש מהן הכניסות הנגישות, ובמידה ויש דלתות, מומלץ להסתייע באחד העובדים שיעמוד ויפתח את הדלתות.

דלפק ורישום קבלה – הדרך לדלפק הרישום והקבלה צריכה להיות נגישה ונוחה, ממקום החנייה. במידה והדלפק מעל גובה 90 ס"מ, יש להוסיף דלפק נגיש בגובה 72-90 ס"מ, ולציין בשלט כי זהו "דלפק נגיש".

הרשמה ותשלום  לפני הכנס – במעמד ההרשמה, נותני השירות צריכים לספק מידע בנוגע לנגישות הכנס, למי שמתעניין.

דוכנים ותצוגות – גם במקרה הזה נדרש שילוט המורה על נגישות, על הדוכנים להיות נגישים גם בדרך אליהם וגם ביניהם, כאשר הגובה המקסימלי המורשה הוא 105 ס"מ.

שירותים – יש לספק שירותי נכים תקניים וכי מצויים שלטים המכוונים לשירותי הנכים.

מערכת כריזה קולית וחזותית – בכריזה קולית יש לדבר בקול ברור ואיטי, ומומלץ להוסיף לה מערכת כריזה חזותית. את מה שנאמר בכריזה, מומלץ לשלוח ללקויי שמיעה באמצעות סמס.

אולם הכנס –  יש לוודא כי האקוסטיקה באולם ברמה גבוהה וכי אין רעשים חיצוניים אשר יכולים להפריע לאורחים. כמו גן יש לוודא כי ניתן להחשיך את האולם.

מקומות ישיבה באולם – יש להקצות מראש מקומות ישיבה לבעלי מוגבלויות, באופן שלא יסתירו למי שיושב באיזור זה. במידה ומוקצה שטח כזה מראש, יש להגדירו ולסמנו בהזמנות לאירוע. במידה והישיבה היא סביב שולחנות, יש לוודא כי חלק מהמקומות נגישים.

במת הכנס – יש לספק ריהוט נגיש לפאנל, פודיום נגיש במידה והמרצה הינו בעל מוגבלות. משני צידי המדרגות יש לוודא שיש מאחזי יד, ושיש רמפה בשיפוע עד 8% לבמה.

הנגשת ההרצאות – נדרש תרגום לשפת הסימנים, תמלול ישיר, אקוסטיקה ברמה גבוהה, ולהנחות את הדוברים לדבר בקול ברור ולאט יותר מהרגיל.

חיית שירות – יש לאפשר כניסה של חיית שירות (כלב נחייה וכלב שירות).

כיבוד – יש לספק שולחנות וכסאות נגישים, ודלפקים בגובה מתאים, בין 80-95 ס"מ.

אתר אינטרנט נגיש – גם באינטרנט מתבצעת הנגשת כנסים: לוודא שהאתר נגיש, טופס ההרשמה נגיש, המידע נגיש, וכי ההזמנה  ניתנת להקראה קולית.

פרסום ויחסי ציבור – יש לציין בפרסום הכנס ובאתר הכנס את פרטי הנגשת הכנס ולהוסיף אייקון "אירוע נגיש".

הדרכה לצוות מסייע – יש להדריך את הצוות המסייע בתחום הנגשת כנסים, החל מהחנייה, ההרשמה, ישיבה באולם, כיבוד ומזון, שירותים וכו'.

נוהל פינוי בשעת חירום – יש לוודא כי הנוהל כולל פינוי אנשים עם מוגבלויות.

מורשה נגישות – יש לוודא אישור מורשה נגישות לאירוע.

 

אירוע נגיש יוגדר כאירוע שכולל את כל הסעיפים הנ"ל.

מאמרים נוספים